zasady

GRACZE

Gracze Megaligi wcielają się w role trenerów żużlowych dlatego w „zasadach” gracz określany jest jako trener. Wszyscy trenerzy którzy chcą zgłosić swoje zespoły do startu w sezonie 2018 muszą podać nazwę klubu, posiadać logo, motto drużyny oraz zawrzeć kontrakt menadżerski potwierdzający ze strony trenera akceptację i zrozumienie regulaminu (zasad) rozgrywek oraz zobowiązanie do pełnego zaangażowania w rozgrywki w trakcie sezonu i sumiennego prowadzenia swojego klubu.
Po przejściu Poczobutta na emeryturę, od sezonu 2018 rozgrywki są zarządzane przez duet Dolce (Boggias) & Gabbana (Vitoy), znany ze świata mody ale również pasjonujący się dyscypliną żużlową. Włosi zainwestowali w Megaligę swój czas i pieniądze i dlatego będą wdzięczni gdyby każdy z trenerów zakupił chociaż po jednej kreacji z ich najnowszej kolekcji wiosna-lato 2018.
W sezonie 2018 uczestnictwo w rozgrywkach Megaligi jest bezpłatne jednakże do tych elitarnych rozgrywek zaproszenie dostanie tylko 12 graczy związanych dotychczas z rozgrywkami Megaligi.

TROFEUM

W tym roku po raz pierwszy Mistrz Megaligi oprócz zaszczytnego tytułu otrzyma również trofeum w postaci wiekowej whisky z grawerem potwierdzającym tryumf trenera w rozgrywkach.

ROZGRYWKI

W sezonie zasadniczym 12 drużyn zostanie podzielonych na dwie równorzędne ligi składające się z 6 drużyn każda. W każdej lidze drużyny będą ze sobą rywalizowały systemem „każdy z każdym” po 2 lub 3 mecze – o tym zadecyduje automat losujący.
Po fazie zasadniczej drużyny z całych rozgrywek trafiają do poszczególnych grup fazy play-off która wyłoni podium sezonu oraz zdecyduje o kolejnych miejscach w tabeli. W każdej grupie play-off rozgrywany jest nowy draft, spośród zawodników tych drużyn które przejdą do play-offów PGE Ekstraligi.

BRAK WYSTAWIENIA SKŁADU MECZOWEGO

W sezonie 2018 walkower nie przysługuje drużynie której rywal spóźnił się z wystawieniem składu do regulaminowego czasu. Trener, który nie wystawi składu na czas zostanie wyręczony przez automat tzn. skład zostanie wystawiony w oparciu o jego pierwszych pięciu zawodników wybranych w drafcie (w tym junior, który trafi pod pozycję 1-5 lub jeśli pierwszy junior został wybrany w drafcie z numerem wyższym niż 5 to zostanie wystawiony pod numerem 5).

PUNKTACJA MECZOWA

Za wygrany mecz drużyna zdobywa 2 pkt. W przypadku remisu dochodzi do podziału punktów po 1 pkt.
W przypadku tej samej ilości punktów o wyższej pozycji w tabeli decyduje suma małych punktów zdobytych w dotychczasowych meczach.

PUNKTACJA INDYWIDUALNA

Podstawowy dorobek punktowy zawodnika to suma jego punktów (bez bonusów) wywalczonych na torze. Ponadto o ostatecznej zdobyczy decydują zastosowane zagrywki. W sezonie 2018 nie otrzymujemy punktów za bonusy (chyba, że skorzystamy z zagrywki Team Spirit), za wygrany mecz oraz nie tracimy punktów za dotknięcie taśmy (t), defekt (d) lub upadek/wykluczenie (u/w) – jeśli naszemu zawodnikowi trafi się t, d lub u/w to ma on 0 punktów za swój bieg.
Do punktacji wlicza się maksymalnie 7 startów.

SKŁAD MECZOWY

Przed sezonem, wybierając w Drafcie swoich zawodników trenerzy budują kadrę zespołu. Spośród wybranych zawodników przed każdą kolejką należy ustawić i podać skład na mecz oraz dobrać odpowiednie zagrywki trenera. Czas na wystawienie składu upływa w chwili rozpoczęcia pierwszego meczu. W czasie trwania kolejki można przeprowadzić zmiany w składzie ale tylko tych zawodników których mecze jeszcze nie zostały rozpoczęte. Oczywiście zmieniony zawodnik, wprowadzany w czasie kolejki również nie może mieć za sobą rozegranego meczu.

Skład na mecz to 5 zawodników (UWAGA! W sezonie 2018 wraca obowiązek wystawiania juniora w składzie)
Pod nr 6 znajdzie się JEŻDŻĄCY TRENER którego dorobek punktowy będzie zasilany przez poszczególnych zawodników ze składu.
Aby móc wystawić do meczu REZERWOWEGO należy wybrać przed danym meczem konkretną zagrywkę, która to umożliwia.
Każdy trener na pozycje 1,2,3 w swoim składzie wybiera zawodników funkcyjnych tj. odpowiednio LIDERA, JOKERA i KAPITANA.

Lider
Lider to zawodnik wystawiony w składzie pod numerem 1.
W przypadku dwucyfrowej zdobyczy punktowej (punkty na torze bez bonusów) otrzymuje on dodatkowe punkty:
– za 11 pkt +1 pkt
– za 12 pkt +2 pkt
– za 13 pkt +3 pkt
– za 14 pkt +4 pkt
– za 15 i więcej pkt +5 pkt

Joker
Jokerem w składzie jest zawsze zawodnik z numerem 2.
Jego zdobycz punktowa (bez modyfikatorów) z pierwszego i ostatniego startu jest liczona podwójnie
przykład:

2. Brady Kurtz (3,2,1,3,1) 10 + 4 = 14

Kapitan
Kapitanem jest zawodnik z numerem 3. Każdy wyznacza kapitana i toczy on pojedynek z kapitanem rywala.
Stawką pojedynku są 4 punkty tzn. trener, którego kapitan wygra walkę kapitanów (zdobędzie więcej punktów meczowych bez bonusów), otrzymuje 4 punkty do dorobku drużyny Megaligi.
Nie ma konieczności by starcie kapitanów rozegrało się w tym samym meczu.
UWAGA! Od sezonu 2018 KAPITANOWI przypisana jest z automatu możliwość otrzymania dodatkowych punktów (4 punkty) jeśli w swoim meczu uzyska on NCD.

Jeżdżący Trener
Pod numerem 6 w składzie znajduje się Jeżdżący Trener czyli każdy gracz prowadzący swoją drużynę.
Na jego dorobek punktowy składa się suma punktów pozostałych zawodników przy założeniu że:
– 1 start trenera jest 1 biegiem zawodnika z nr 1
– 2 start trenera jest 2 biegiem zawodnika z nr 2
– 3 start trenera jest 3 biegiem zawodnika z nr 3
– 4 start trenera jest 4 biegiem zawodnika z nr 4
– 5 start trenera jest 5 biegiem zawodnika z nr 5

UWAGA! Żadnej z zagrywek, poza nową zagrywką Pijany Cieślak, nie możemy stosować bezpośrednio na trenera.

ZAGRYWKI

Podając skład do każdego meczu gracz za każdym razem ma prawo wyboru swojego zestawu zagrywek które zwiększają znacznie możliwości punktowania całej drużyny.
Każda zagrywka ma swoją wartość (koszt) a każdy trener otrzymuje pulę 12 punktów do wykorzystania na ich zakup. Każdą zagrywkę można w ramach posiadanych punktów kupować w dowolnej liczbie.

Gwarancja Startów (koszt: 4)

wybierz zawodnika ze składu.
Jeśli pojedzie mniej niż 6 razy jego starty zostaną uzupełnione do 6-ciu taką wartością punktową jaką zdobył w swoim ostatnim starcie (bez bonusów biegowych).

UWAGA! Zagrywka nie łączy się z zagrywką Rezerwa (tzn. jeśli wybierzesz obie zagrywki to rezerwowy zawodniki nie otrzymuje punktów z Gwarancji Startów zawodnika, którego miejsce zajął w składzie).
UWAGA! Jeśli np. twój zawodnik wystawiony pod numerem 5 uzyskał punkty z Gwarancji Startów za bieg nr 5, wówczas te punkty również zasilą konto Jeżdżącego trenera.

Gwarancja Startów Junior (koszt: 3)

wybierz tą zagrywkę dla swojego Juniora ze składu.
Jeśli pojedzie mniej niż 6 razy jego starty zostaną uzupełnione do 6-ciu taką wartością punktową jaką zdobył w swoim ostatnim starcie (bez bonusów biegowych).

UWAGA! Zagrywka nie łączy się z zagrywką Rezerwa Junior (tzn. jeśli wybierzesz obie zagrywki to rezerwowy Junior nie otrzymuje punktów z Gwarancji Startów).
UWAGA! Jeśli np. twój Junior wystawiony pod numerem 5 uzyskał punkty z Gwarancji Startów za bieg nr 5, wówczas te punkty również zasilą konto Jeżdżącego trenera.

Remis (koszt: 3)

Bonus +3 pkt dla każdego twojego zawodnika który weźmie udział w remisowym meczu

Rezerwa (koszt: 4)

Wystaw zawodnika rezerwowego.
Rezerwowy zastąpi najsłabszego zawodnika w składzie.
Zawodnik ten nie będzie jednak przejmował po zastąpionym roli LIDERA, JOKERA czy KAPITANA. Będzie to możliwe tylko w przypadku gdy nominalny zawodnik w składzie nie wyjedzie na tor lub zakończy mecz z zerowym dorobkiem.

Rezerwa Junior (koszt: 2)

Wystaw rezerwowego Juniora.
Rezerwowy zastąpi Juniora w twoim składzie jeśli ten okaże się słabszy.

Pijany Cieślak (koszt: 5)

Wystaw swojego trenera do walki Jeżdżących Trenerów. Wybierając tą zagrywkę wystawiasz swojego trenera do walki trenerów. Stawką pojedynku są 4 punkty dla twojego trenera tzn. jeśli twój trener wygra walkę trenerów (zdobędzie więcej punktów od trenera przeciwnika), otrzymuje 4 punkty do dorobku drużyny Megaligi. Jeśli wybrałeś tą zagrywkę, a twój trener uzyskał tyle samo lub mniej punktów od trenera przeciwnika wówczas nie otrzymujesz 4 punktów od Pijanego Cieślaka.  W sytuacji w której dwóch trenerów wybierze ww. zagrywkę wówczas obaj stają do walki trenerów i ten który w niej zwycięży zdobywa 4 punkty.

Team Spirit (koszt: 6)

Bonusy meczowe wszystkich twoich zawodników wystawionych w podstawowym składzie meczowym dodaje się do dorobku punktowego twojej drużyny (każdy bonus równa się 1 punkt).

Taktyczna (koszt: 5)

W ramach tej zagrywki wszystkie 6-te starty twoich zawodników są liczone podwójnie i doliczają się do wyniku twojej drużyny. Są to punkty zdobyte z zagrywki. Nie podwajają indywidualnej punktacji zawodników.

UWAGA! Zagrywka nie łączy się z Gwarancją Starów tzn. punkty przyznane za 6 bieg zawodnikowi na podstawie Gwarancji Startów nie są następnie liczone podwójnie w ramach zagrywki Taktyczna/